úvod František Radkovský | 03:39 |
úvod 1 CV Pospíšil | 02:41 |
úvod 2 Libor Grubhoffer | 02:45 |
úvod 3 Jiří Zimola | 03:52 |
úvod 4 Jiří Šesták | 08:32 |
01 Petr Čornej | 30:52 |
02 Jan Blahoslav Lášek | 30:34 |
03 Jaroslav Havrlant | 16:57 |
04 Pavel Černuška | 18:40 |
05 Zdeněk Bezecný | 20:35 |
06 Jiří Vogel | 21:59 |
07 Miroslav Novotný | 22:53 |
08 Jakub Jukl | 25:53 |
09 Tomáš Květoslav Krejčí | 23:10 |
10 Bohdan Kaňák | 18:32 |
11 Jiří Fiala | 23:52 |
12 Martin Weis | 20:21 |
13 Tomáš Bubík | 24:43 |
14 CV Pospíšil | 33:32 |
15 Ota Pavlíček | 26:40 |
16 František Urban | 11:08 |
17 Tomáš Veber | 07:10 |
18 Eduard Krumpolc | 22:21 |
19 Dominik Opatrný | 16:40 |
20 Damián Němec | 28:49 |
21 Jan Samohýl | 30:49 |
22 Zuzana Svobodová | 18:43 |
Jan Samohýl 01 Představení symposia, témata | 02:29 |
Jan Samohýl 02 Příspěvky osobností | 01:19 |
Jan Samohýl 03 Nový pohled | 02:05 |
Jan Samohýl 04 Gymnazistům | 00:37 |
Jan Samohýl 05 Koncert Cantus Firmus | 00:28 |
Titul: Všeobecný úvod do Písma svatého
Autor: ThLic. Adam Mackerle, Th.D.
Redaktor, zvuková režie: Mgr. Petr Pospíšil.
Vyrobilo Radio Proglas s.r.o., studio Jan Neumann, 2013.
01. Obecný úvod |
40:48 |
02. Dějiny Izraele I. - období prvního chrámu |
35:10 |
03. Dějiny Izraele II. - období druhého chrámu Babylónské zajetí, návrat Židů do Kenaánu, obnova chrámu. Perské období, makedonské období a vláda diadochů, helenizace židovské kultury, makabejské povstání a hasmonejská vláda, římské období, první a druhá válka židovská, zničení jeruzalémského chrámu. |
35:21 |
04. Dějiny textu Starého zákona Co je to originál, vliv knihtisku na vývoj starozákonních textů, tzv. Leningradský kodex, Stuttgartská hebrejská bible, kumránské svitky, Septuaginta, problematika autorství textu. |
29:41 |
05. Dějiny textu Nového zákona Textová kritika, přímí a nepřímí svědci, tzv. textové rodiny, rekonstrukce textu, nejčastější chyby při opisování, používání zkratek. |
46:30 |
06. Dějiny kánonu Co je to kánon, protokanonické a deuterokanonické knihy, apokryfy a pseudoepigrafy (rozlišení katolické a nekatolické terminologie), vznik myšlenky kánonu (3 teorie), postupné formování kánonu u Židů a u křesťanů, ustálení kánonu, kánon východních církví, apokryfy a pseudoepigrafy. |
51:31 |
07. Starověké překlady Písma svatého Řecké překlady a verze: Septuaginta, židovské revize Septuaginty, křesťanské revize Septuaginty; Aramejské a syrské překlady: targúmy, Diatessaron, Pešitta, Vetus Syriaca, syrská Hexapla, Harkelův Nový zákon; Latinské překlady: Vetus Latina, Vulgáta, význam překladů pro křesťanství a západní kulturu. |
54:51 |
08. České překlady Písma svatého Překlady do češtiny ve středověku (rukopisné), první tisky, Bible kralická a svatováclavská, překlady 20. století, typologie překladů a jak se v nich vyznat. |
43:29 |
09. Dějiny výkladu Písma v židovském prostředí Interpretace textu ve SZ, interpretace v překladech (LXX, tarúmy); alegorický výklad textu, Filo Alexandrijský, pešery. |
24:38 |
10. Dějiny výkladu Písma v křesťanském prostředí |
50:43 |
11. Inspirace Písma svatého Pojem inspirovanost, biblické texty hovořící o inspirovanosti, dogmatická vyjádření magistera a různá vysvětlení v minulosti, objasnění otázky pro osobní život křesťana a zvážení důsledků jednotlivých vysvětlení inspirace, inspirace jako analogie vtělení. |
59:33 |
12. Pravdivost Písma svatého Dogma o pravdivosti Písma (Dei filius, Dei verbum, Sancta Mater Ecclesia), pokus o systematický pohled, semitská a řecká pravda. |
29:38 |
13. Interpretace Písma I. - hermeneutický čtyřúhelník O interpretaci obecně, čtyři vrcholy hermeneutického čtyřúhelníku: text, autor, adresát, věc. |
36:38 |
14. Interpretace Písma II. - literní smysl a duchovní smysly textu Literní smysl textu, typologický výklad, alegorický výklad, morální (tropologický) výklad, anagogický (eschatologický) výklad, kanonický výklad, intertextuální četba. |
53:46 |
Přednáška věnovaná problematice využití výukové metody diskuse jako dialogu, ve kterém hledáme hlubší porozumění zkoumanému problému (učivu). Aneb na co nezapomenout, chceme-li, aby diskuse neskončila u „tlachání“ nebo pouhé „výměny názorů“ a žáci se naučili víc než jen naslouchat nebo vyjadřovat názory. Součástí přednášky jsou ukázky postupů a pomůcek využitelných při plánování, vedení a hodnocení diskuse jako nedílné součásti vyučování. Přednášející vychází z praxe programu Filozofie pro děti a vede posluchače k porozumění východiskům a principům metody diskuse, které mohou být uplatněny ve výuce kteréhokoli předmětu.
Kněžská 8, 370 01 České Budějovice Tel. 387 773 501 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Kněžská 8, 370 01 České BudějoviceTel. 387 773 501 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
© 2021 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Cookies
1