Vítězové hackathonu vytvořili turistickou aplikaci za 24 hodin
Je polovina září a na Opole University of Technology v Polsku se sjíždějí studenti partnerských univerzit aliance KreativEU. Jsou mezi nimi programátoři, designéři, grafici, analytici i logici. Čeká je vůbec první mezinárodní hackathon KreativHack AI for Cultural Heritage. A je mezi nimi i student filosofie na Teologické fakultě JU Benedikt Mrázek.
Slovo Hackathon se skládá ze slov hacking a marathon – je to specifická akce, kde se účastníci setkávají, aby ve skupinách navrhli a vyvinuli inovativní projekt, jako je software či webová aplikace. Výsledky pak prezentují před porotou. Klíčovým prvkem hackathonu je týmová spolupráce, rychlý vývoj řešení a kreativní přístup k dané výzvě.
„Pro mě to byla úplně nová zkušenost. Vlastně jsem vůbec nevěděl, co si mám představit. Hackathon zní jako nějaká soutěž pirátů, kteří někde hackují sítě. Do soutěže mě přihlásil doktor Daniel Novotný, který na Teologické fakultě přednáší logiku a do Polska nás pak doprovázel jako mentor,“ popisuje Benedikt Mrázek, který kromě filosofie v Českých Budějovicích studuje také logiku na Univerzitě Karlově v Praze.
Když se formovaly soutěžní týmy, měl náskok – spletl si čas a na srazu byl o 30 minut dřív. S každým příchozím se tak mohl dát do řeči a postupně zjistit, co umí a na co by mohl být dobrý. Začaly se tak tvořit čtyřčlenné skupiny studentů z 11 evropských partnerských univerzit aliance KreativEU. Vznikaly živelně, podle toho, jak se mladí lidé spolu dokázali domluvit. Jedinou podmínkou bylo, že každý člen týmu musí pocházet z jiné země.
„My jsme měli obrovskou výhodu v tom, že jsme měli v týmu jednoho programátora – to byl Ukrajinec studující v Polsku, Italku, která studuje architekturu, pak tam byl Bulhar, který studuje doktorát z financí. No a já jako logik/filozof,“ pochvaluje si Benedikt diverzitu hackathonové party, která byla podle něj tím zásadním klíčem k finálnímu úspěchu.
Týmy mají za úkol vytvořit produkt, který bude přínosem pro evropské kulturní dědictví s využitím umělé inteligence. A vymezený čas 24 hodin se začíná odpočítávat. Mezi soutěžícími probíhá brainstorming, rozdělování úkolů a hodiny strávené u počítačů ubíhají. Některé snímky z akce zachycují pizzy a hamburgery mezi monitory nebo znavené účastníky dopřávající si alespoň pár minut spánku pod pracovním stolem. Každý do společného projektu dává to, co umí, a s nejvyšším nasazením.
„Pomohlo nám, že jsme nebyli všichni v týmu „ajťáci“, naše aplikace nakonec zaujala porotu i pěkným designem, což byla práce kolegyně Italky a také dobrou prezentací. Porotce ve výsledku nezajímalo tolik to technické pozadí, ale to, co viděli, jak to na ně emočně působilo,“ vysvětluje důležitou roli marketingu Benedikt.
Turistika s rozšířenou realitou
24 hodin usilovné práce se chýlí ke konci, někteří soutěžící si zvládli na chvilku odpočinout, jiní jedou beze spánku. Benediktův tým představuje porotě AI a AR turistického pomocníka s názvem ARtifact. Produkt má tři funkce: Ghost of the past, která umožňuje vzkřísit už neexistující historické monumenty pomocí 3D vizualizace a virtuálně je umístit do původního prostředí pomocí AR funkce. Dále Pathfinder, což je AR pomocník při plánování výletů po zajímavých místech. Uživatelé si mohou před cestou prohlédnout 3D model cílové památky a naplánovat trasu a zastávky. Nakonec ARtifact nabízí AI asistenta ARtie, který pomáhá při komplexním plánování turistiky a dává informace o historii navštívených památek. Ze šesti týmů vybírá porota právě ARtifact jako ten vítězný, ostatních pět skupin zůstává v poli poražených.
„Hodně nás to potěšilo, ostatní týmy představily opravdu sofistikované a technicky komplexní produkty, ale doplatily právě na to, že je nedokázaly třeba tak dobře odprezentovat. U nás ve skupině zavládlo po vyhlášení vítěze opravdu čisté nadšení,“ popisuje závěr počítačového maratonu Benedikt Mrázek.
Největší přínos celé akce vidí v intenzivním networkingu. Na jednom místě se setkalo velké množství zajímavých lidí, s některými je stále v kontaktu „S mým týmem dál na té aplikaci pracujeme a rádi bychom ji dotáhli do podoby, kdy se bude dát opravdu prakticky využívat, a i ji případně uvedli na trh,“ uzavírá usměvavý logik a filozof, kterého formát hackathonu zaujal natolik, že by se rád zúčastnil i některého z dalších, které budou postupně pořádat na své půdě všechny univerzity sdružené v alianci KreativEU. Jihočeská univerzita bude hostit tuto prestižní mezinárodní soutěž 9. – 13. března 2026 ve vzdělávacím středisku MEVPIS ve Vodňanech.
Text: Edita Kadlecová
Foto: archiv B. Mrázka