Diskuzní fórum o stavu a budoucnosti náboženského vzdělávání v ČR

Dne 29. 10. 2020 se uskutečnilo on-line Diskuzní fórum o stavu a budoucnosti náboženského vzdělávání v ČR.
Aktivními účastníky byli zástupci akademického prostředí, institucí církve (ČBK, diecéze), pedagogové gymnázií a základních škol a katecheté působící ve farnostech.
Resumé základních tezí
Vstupním impulzem k diskuzi byly tyto otázky a k nim přednesený referát doc. Ludmily Muchové.
- Dobré vzdělání pro profesní práci vyučujících NEBO zabezpečení znalostního minima pro dobrovolné pracovníky?
- Zaměření náboženského vzdělávání dovnitř církve NEBO náboženské vzdělávání dětí, mládeže nebo dospělých z nevěřícího prostředí?
- Orientace na současné problémy NEBO na problémy budoucích generací?
Témata, o kterých by si účastníci přáli vést diskuzi a hledat odpovědi:
- Komplexní oslovení mladé generace vyrůstající v digitální éře současné společnosti.
- Katecheze všech věkových kategorií v životě farnosti.
- Osobnost katechety, jeho duchovní růst a jasné pojmenovaní jeho kompetencí.
- Přizvání dalších spolupracovníků a výchova další generace katechetů.
- Spolupráce a podpora napříč diecézemi, farnostmi, koncepty. Možnosti synergie, ne plýtvání energií.
- Náboženské vzdělávání v dialogickém postoji k různosti.
- Otázka vyváženosti stávajících materiálů k výuce. (Převažující důraz na kognitivní oblast.)
- Zapojení rodiny do katecheze.
- Vzájemný vztah teologie a katechetické praxe.
- Vzájemná zpětná vazba zodpovědných za katechezi v církvi a učitelů náboženství a katechetů.
Podněty pojmenované na fóru, kterými by bylo dobré se výhledově zabývat:
- Rozvoj osobnosti katechety/ učitele náboženství: vzdělávání, osobnostní předpoklady, osobnostní rozvoj, duchovní doprovázení, jazyk a slovník, jakým komunikujeme evangelium
- Míra celistvosti vzdělávacích forem: rovnováha znalostí, dovedností, postojů v edukačním procesu
- Role kněží v katechezi: podpora osobního nasazení se kněží pro katechezi
- Učit se nakládat s pluralitou a využívat její potenciál pro náboženské vzdělávání
- Rodina, její místo a přizvání ke katechetickým procesům
- Potenciál farnosti v katechezi, její zapojení
- Digitalizace a její důsledky pro mladou generaci jako výzva pro náboženské edukační procesy
- Rozvoj mediální gramotnosti učitelů náboženství a katechetů
- Krize vztahů dotýkající se náboženských vzdělávacích procesů: s rodinou, s církví, se společností
- Jak se vypořádat s růzností očekávání ze strany žáků, pedagogů, nadřízených, rodičů a svých vlastních a snahou všem těmto očekáváním dostát.
- Nechat se inspirovat dobrou praxí a zkušenostmi druhých z domova i zahraničí
Účastníci se domluvili, že mají zájem v podobném formátu setkání pokračovat.