Aktivity katedry

Filozofie pro děti

Program Filozofie pro děti (Philosphy for Children, zkr. P4C) vznikl na konci 60. let 20. století. Amerického profesora logiky a estetiky M. Lipmana tehdy zaráželo, jak málo studentů dokáže argumentovat skutečně správně logicky. To jej přivedlo k otázce, jak docílit toho, aby se tento neutěšený stav změnil k lepšímu. Uvědomil si, že na lidi je třeba, ve smyslu zlepšení logického uvažování, působit již mnohem dříve než na univerzitě. Více...

Zážitková pedagogika na KPD TF JU

Zážitková pedagogika reflektuje práci se zážitkovými formami celostního působení na osobnost za účelem jejího rozvoje. Samotnou praxi je však nejlépe nazývat výchovou zážitkem, neboť dobře odráží skutečnost, že jedním z hlavních úkolů pedagoga je dále pracovat právě se zážitky, které se účastníci odnáší z uskutečněných aktivit. Více...

Zimní a letní zážitkové kurzy

Fenomén zážitkových kurzů je v současné době velmi populární. Cílem kurzů je nabídnout jeho účastníkům možnost proniknout hlouběji do svého nitra – poznat sám sebe v nezvyklé situaci, poznat své hranice. Nabízí možnost rozjímat v tichu, sami uprostřed přírody; přijmout dary, které nabízí společenství podobně smýšlejících lidí. Nabízí možnost vyzkoušet různé typy zážitkových aktivit i nahlédnout do zákulisí přípravy celé akce. Kurzy mají tři části: úvodní víkend je zaměřením na seznámení účastníků a metodickou průpravu pobytu v přírodě, hlavní část kurzu trvá 6 dní - tři z nich patří putování a bivakování v přírodě, zbývající čas zážitkovému programu v cíli putování, závěrečný víkend má za cíl nabídnout setkání, reflexi a poodhalit něco málo z metodiky výchovy zážitkem.

Církevní vzdělávání dospělých

Projekt uskutečňuje katedra pedagogiky ve spolupráci s Institutem pro etiku a regionální rozvoj. Projekt vznikl díky iniciativě katedry teologické etiky, sociální etiky a etického vzdělávání. Její vedoucí Prof. Helmut Renöckl vyzval ke spolupráci vedoucí katedry náboženské pedagogiky a společně zpracovali cíle projektu a jeho jednotlivé kroky. Cílem projektu je vytvořit fundované odborné i didaktické zpracování obsahů, o které se zajímají lidé ve farnostech v naší zemi a najít efektivní cestu k adresátům.  Více...

Projekt TF Mnichov - Venice internat. University

Projekt vznikl na základě iniciativy Mnichovské teologické fakulty. Mnichovská univerzita se účastní výstavby Venice International University, která je dílem osmi evropských univerzit a slouží k intenzivní výměně informací pedagogů a studentů z celé Evropy. Naše fakulta je do tohoto projektu zapojena v rámci expertní spolupráce. Projekt spočívá v organizaci šestidenních intenzivních seminářů na půdě VIU, Benátky, Itálie, kterých se účastní učitelé a studenti různých konfesí a různých zemí Evropy (Rakousko, Řecko, Itálie, ČR, BRD, zastoupeny jsou evangelické církve, katolická církev a řecká pravoslavná církev).  Více...

Sokrates projekt: Náboženská pedagogika ve sjednocené Evropě

Jde o projekt vybudovaný na základě spolupráce těchto institucí: Katholische Fachhochschule Freiburg, Deutschland, Katholische Universität Tilburg, Niederlande, Universität Szeged, Ungarn, Religionspädagogische Akademie, Wien, Österreich, Aristoteles - Universität Thessaloniki, Griecherland. Teologická fakulta JU a Evangelische Religionspädagogische Akademie, Wien se projektu účastnili v rámci expertní spolupráce. Více...