Navazující magisterský studijní program Pedagogika volného času je koncipován jako akademický, nikoli profesní. Nejvyšším profesním stupněm studia pro vychovatele, pedagogy volného času či asistenty pedagoga je bakalářský studijní program. Magisterský program nezajišťuje prohloubení či rozšíření metodických znalostí a dovedností. Je určen pro zájemce o studium fenoménů volného času a pedagogiky jako výchovy a doprovázení se zřetelem k vědomému etickému jednání a sebereflexi.
Program je zaměřen na studenta samotného, jeho schopnost zformulovat vlastní studijní postoj, schopnost orientovat se v literatuře, dohledávat relevantní zdroje a chápat je v příslušném kontextu. Studenty tedy nechceme vést primárně k tomu, aby se "naučili podle požadavků", ale spíše aby hledali a ujasňovali si vlastní pedagogický i lidský zájem v nabízených studijních okruzích pedagogiky, volného času a etiky. Za jádro studia považujeme zpracování diplomové práce, skrze jejíž řešení mohou studenti blíže nahlédnout vybranou oblast pedagogické praxe a také reflektovat svoji pedagogickou zkušenost.
Jaké požadavky tento způsob studia klade a pro koho je určenCítíte se pedagogem, máte za sebou skutečnou pedagogickou praxi?
Jste otevřeni k tomu, abyste se nad sebou zamýšleli?
Baví Vás číst a dohledávat studijní literaturu?
Baví Vás diskutovat o konkrétních pedagogických situacích?
Baví Vás být ve společnosti podobně naladěných studentů a učitelů?
Nelitujete svého času na setkávání či pobyt v knihovně?
Nelitujete času na psaní vlastních textů?
Zajímá Vás, co se Vám v praxi děje a Vy si s tím třeba nevíte rady?
Zajímá Vás přesah pedagogiky a psychologie, etiky, filozofie či teologie do běžného života?
Chcete studovat pro radost a ve svém volném čase?
Pro koho je tento typ studia nev(ý)hodnýPotřebujete rychle získat magisterský titul z důvodu požadavků zaměstnavatele?
Jste v životní situaci, kdy nemáte volný čas. Máte pocit, že je na Vás kladeno moc požadavků?
Chcete se naučit a aplikovat nové metody?
Zajímá Vás spíše vyučování než výchova?
Vyhovuje Vám model "řekněte mi, co se mám naučit, já to splním"?
Neradi píšete?
Neradi vyhledáváte literaturu?
Diskuse s kolegy považujete za ztrátu času?
Přemýšlení o sobě a o vztazích nepovažujete za nutné?
Zde najdete
kompletní studijní plán (přehled povinných a povinně volitelných předmětů).
Profil absolventa
Absolvent tohoto programu by měl být schopen sebereflexe. Obecněji by pak měl být schopen reflektovat fenomén "volného času" a jeho význam v lidském životě, orientovat se v různých koncepcích výchovy a vzdělávání, chápat pedagogické a etické principy pedagogiky volného času. Dalším vkladem studia je schopnost vést dialog, diskutovat a argumentovat, rozumět pedagogickému výzkumu.
Akademicky profilované studium nepřipravuje na konkrétní tabulková místa ve školském systému. Absolventi však mohou na základě profesní kvalifikace získané již na bakalářském stupni pracovat jako vychovatelé, pedagogové volného času, asistenti pedagoga, animátoři volnočasových aktivit nebo lektoři zájmového vzdělávání. Navazující studium disponuje absolventy ke koncepční práci, a může tak být inspirativní pro vedoucí pedagogické pracovníky v zařízeních pro volný čas. Přínosem studia je vlastní náhled na smysluplnost pedagogického jednání, budování pedagogické kondice a podpora osobního a osobnostního růstu, které jsou důležitými faktory prevence syndromu vyhoření z pedagogického provozu.
Absolventům, kteří prokážou vynikající studijní předpoklady, budeme nápomocni při hledání vhodného doktorského programu.
Doporučení k přijímacímu řízeníNejprve důkladně zvažte, zda je toto studium pro Vás vhodné (viz výše). Pečlivě si přečtěte požadavky k přijímacímu řízení. Následně rozmyslete, jak se k jednotlivým bodům postavit. Výhodou je pedagogické a výzkumné změření bakalářské práce. Důležitá je reflexe vlastní studijní a pedagogické cesty, výhodou je sebereflexe opřená o pedagogické zkušenosti a ujasnění rozdílu mezi sebe-hodnocením a sebe-reflektováním. Velmi důležité je zformulování vlastního studijního zájmu: proč chci studovat, co mě skutečně zajímá, co se chci dozvědět díky diplomové práci, jak na to chci jít. Přínosem bude inspirace literaturou nad rámec předchozího studia.
Uchazeči se specifickými potřebami: viz
http://centrumssp.jcu.cz.Podmínky pro přijetí ke studiu- Podání elektronické přihlášky do 31. března.
- Uhrazení poplatku 500 Kč (číslo účtu: 104725778/0300, konstantní symbol: 0308, variabilní symbol: 6020104, specifický symbol: číslo vygenerované systémem v e-přihlášce). Poplatek musí být uhrazen do 31. března; úhrada poplatku je nevratná.
- Dodání úředně ověřené kopie dokladu (diplomu) o absolvování bakalářského studijního programu, kterým se získává kvalifikace pro výkon profese vychovatele nebo pedagoga volného času, a to nejpozději v den zápisu do studia.
- Do 30. 4. 2024* uchazeč k elektronické přihlášce v IS STAG přiloží podkladové materiály, které budou zahrnovat:
- Stručnou anotaci bakalářské práce (včetně bibliografických údajů a odkazu na zveřejněný plný text). Pokud bakalářská práce zatím nebyla zveřejněna nebo pokud součástí absolvovaného studia nebylo zpracování bakalářské práce, své akademické schopnosti a odbornou orientaci uchazeč doloží náhradním způsobem (přiloží rozpracovanou bakalářskou práci, příp. ročníkovou práci, významnou seminární prací apod.).
- Stručné vlastní zhodnocení bakalářské práce.
- Sebereflexi (esej, úvahu) týkající se vlastního studijního postoje (odkud a kam jdete na základě dosavadní vzdělávací dráhy či pedagogické praxe a jak o tom přemýšlíte).
- Zdůvodnění zájmu o navazující studium a nastínění představy vlastního studia (v čem konkrétně očekáváte rozšíření nebo prohloubení svého dosavadního vzdělání, na které předměty se v navazujícím studiu hodláte zvláště zaměřit, jaká odborná literatura Vás oslovuje, např. kteří autoři apod.).
- Stručný záměr tématu a způsobu zpracování diplomové práce.
*) Uvedený termín je mezním termínem ve smyslu čl. 24 odst. 4 písm. g) Statutu JU, po kterém již nelze podkladové materiály dodatečně dokládat. Uchazeči, kteří podkladové materiály do stanoveného termínu nedodají, nesplní podmínky pro přijetí ke studiu.
Způsob posuzování vhodnosti uchazečePřijímací komise posoudí materiály dodané uchazečem na základě kvalitativních hledisek (kritériem hodnocení je úplnost a relevance informací poskytnutých uchazečem a jejich adekvátnost vzhledem k profilu studijního programu). Uchazeči nebudou bodováni, jelikož podkladové materiály se mj. týkají sebereflexe a osobnostních charakteristik uchazeče, které jsou sice zřetelně vypovídající o vhodnosti uchazeče ke studiu, nejsou však exaktně měřitelné, a tedy ani vhodné k hodnocení na bodové škále.
Pokud komise nedojde k jednoznačnému závěru hodnocení na základě podkladových materiálů, pozve uchazeče k pohovoru, kde s uchazečem prodiskutuje nejasné aspekty jeho záměru studia. Uchazeči budou o této skutečnosti informováni do 24. 5. 2024. Termín případného přijímacího pohovoru: 5. 6. 2024 (náhradní termín není k dispozici).
Přijat ke studiu může být pouze uchazeč, jehož dispozice ke studiu komise přijímacího řízení zhodnotí jako dostatečné pro přijetí ke studiu. Splní-li tuto podmínku větší počet uchazečů, než je stanovený maximální počet přijímaných (15 pro prezenční a 15 pro kombinovanou formu studia), stanoví komise pořadí nejlepších.