O fakultě

Studium

Věda a rozvoj

Zahraniční vztahy

Obor Pedagogika volného času v programu Vychovatelství je na TF JU realizován tak, aby naplnil požadavky zákona 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, § 16 a 17. Vzhledem k tomu, že pro výkon povolání vychovatele, resp. pedagoga volného času, postačuje odborná kvalifikace na úrovni bakalářského studia, navazující magisterské studium nemá charakter profesní, ale prohlubující. Zatímco bakalářský studijní obor kvalifikuje studenty k přímé pedagogické činnosti, navazující magisterské studium rozvíjí koncepční myšlení a schopnost reflexe cílů a hodnot výchovy, otvírá možnost hlubšího pochopení významu volného času v životě současného člověka, a to především z hlediska sociologie, filosofie a teologie. Studium bakalářské je tedy orientováno na profesní přípravu, navazující magisterské studium je orientováno akademicky.
Jaké je uplatnění absolventa oboru Pedagogika volného času?
Co se naučím?
Z hlediska Národního kvalifikačního rámce terciárního vzdělávání spadá studijní program Vychovatelství a obor Pedagogika volného času do oblasti tzv. neučitelské pedagogiky. Je to obor, který má poslání teoreticko-metodologické, empiricko-výzkumné a praktické. V tomto ohledu je součástí studia Pedagogiky volného času: příprava teoretického charakteru, zejm. v oblasti pedagogiky a psychologie, dále také v oborech neodlučně spjatých s posláním Teologické fakulty, tj. s východisky filosofické a teologické antropologie a etiky, z nichž vyrůstá hodnotový rámec rozvoje osobnosti budoucích pedagogů; příprava metodicko-výzkumná ústící v povinné zpracování bakalářské práce; příprava metodicko-praktická propojující teoretický základ s předměty metodických specializací (estetická výchova, zážitková osobnostní výchova, Filozofie pro děti a reflexe náboženských hodnot ve výchově) a předměty „profesní orientace“ podle zájmu a dalšího směřování studenta.
Proč studovat pedagogiku volného času právě na Teologické fakultě?
Studium na Teologické fakultě Jihočeské univerzity umožňuje studentům vnímat proces výchovy jako integrální proces, tedy jako rozvoj jedince nejen po stránce fyzické a sociální, ale také po stránce etické a spirituální. Studenti se v rámci studia seznamují s tím, jak vnímá člověka židovsko-křesťanská tradice. Současně se učí být vnímaví k náboženské dimenzi člověka, jejíž zušlechtění (uvědomění si a kultivace) je jednou z často opomíjených povinností vychovatele. Vychovatel, který tuto dimenzi ignoruje, může nevědomky nahrávat rozvoji scestné náboženské orientace (fanatismus, sekty).
Jak je možné tento obor studovat?
Studium pedagogiky volného času je možné v prezenční (denní) i kombinované (dálkové) formě, případně také jako dlouhodobý studijní program celoživotního vzdělávání (tzv. „nultý ročník“).
Kdo se může ucházet o studium v navazujícím magisterském studiu?
Uchazeč o navazující magisterské studium musí doložit řádné ukončení bakalářského studia v programu Vychovatelství, Pedagogika, Specializace v pedagogice nebo nebo jejich ekvivalentu. Za ekvivalentní se považuje obor, jehož významnou součástí bylo studium pedagogiky a psychologie, tj. studium, jehož součástí je státní či souborná zkouška z pedagogiky a psychologie nebo získání certifikátu, který je rovnocenný takové zkoušce. Ve výjimečných případech lze připustit k přijímací zkoušce také zájemce, kteří doloží dílčí zkoušky či zápočty z bloku pedagogických a psychologických předmětů, i když z nich nedělali státní či soubornou zkoušku.
Zajímavá možnost: pedagogika volného času v programech celoživotního vzdělávání!
Pedagogiku volného času můžete na TF JU studovat také v rámci dlouhodobých studijních programů celoživotního vzdělávání, tzv. "nultých ročníků". Jedná se o dvousemestrální kurzy Úvod do pedagogiky volného času a Úvod do navazujícího magisterského studia pedagogiky volného času, přičemž účastníkům těchto kurzů, kteří si následně podají přihlášku k řádnému bakalářskému nebo navazujícímu magisterskému studiu, budou prominuty přijímací zkoušky a poplatek za přijímací řízení, pokud v prvním semestru studia programu celoživotního vzdělávání (tj. do 31.3.) získají minimálně 20 kreditů s váženým studijním průměrem do 2,0.
Jak se připravit na přijímací zkoušky pro bakalářské nebo navazující magisterské studium?
Máte-li zájem o další informace, obracejte se na studijní oddělení nebo na garanta oboru: